Kun yritykset kasvavat ja vakiinnuttavat asemansa, ne ovat ajan mittaan kehittäneet joukon prosesseja, jotka liittyvät heidän ydinliiketoimintaansa. Tämä prosessisarja määrittelee yrityksen ja sen, miten se hoitaa toimintaansa. Siitä tulee lähes ennustettavaa. Nämä prosessit voivat sopia erittäin hyvin päivittäiseen toimintaan, ja ne voivat jopa riittää selviytymään muutoksista markkinoilla, joilla ne toimivat, mutta lopulta kilpailijoiden ja markkinoiden vauhti ohittaa ne. Eli jos he eivät sopeudu vastaavasti ja nopeasti näihin aina läsnä oleviin ja jatkuviin muutoksiin. He alkavat huomata, että he eivät enää toimi yhtä tehokkaasti kuin he tekivät organisaation perustamisen yhteydessä.
Jotta organisaatio pysyisi kilpailukykyisenä tai jopa johtavassa asemassa markkinoilla, joilla se toimii, on erittäin tärkeää analysoida, sopiiko perusta, jolle se rakennettiin ja sellaisena kuin se aikoinaan laadittiin, edelleen hyvin yhteen sen nykyiseen ympäristöön. Menetelmät, joita on kehitetty ja mitä todennäköisimmin laajennettu olemassaolon aikana, on ehkä tarkistettava, analysoitava ja rakennettava uudelleen, koska ne menettävät tehonsa.
Tässä astuu sisään Business Process Reengineering – monta kertaa lyhennetty BPR:ksi. Se on analyyttistä ajattelua, joka auttaa ymmärtämään ja näkemään, kuinka voidaan optimoida prosesseja, joille yritys rakentuu. Toisin sanoen optimoimalla ne tämän päivän ja selvästi myös huomisen markkinaolosuhteisiin. Vaikka joskus ihmiset kutsuvat tätä pyrkimystä liiketoimintaprosessien parantamiseksi, jotta se olisi todella tehokasta, uudelleensuunnittelu on tekniikka, joka on paljon dramaattisempi kuin vain olemassa olevien prosessien parantaminen; se on täydellinen uudelleensuunnittelu. Tässä laajassa ja vaikuttavassa harjoituksessa tunnistetaan ja analysoidaan ydinprosessit, tavoitteet, joita sillä pyritään saavuttamaan, palvelut ja tuotteet sekä asiakkaat ja sidosryhmät. Sitten se kohdistaa liiketoimintaprosessit uudelleen näihin painopistealueisiin.
Analyysi suoritetaan yleensä laajalle ja laajalle valikoimalle prosesseja, mieluiten kaikkia yrityksen prosesseja. Syynä tähän on se, että harjoituksen tarkoituksena on tehdä merkittäviä parannuksia yrityksen läsnäoloon tekemällä muutoksia, jotka poistavat tehottomuuden koko prosessien kokonaisuudesta eli kokonaisuudesta. Tämä johtaa tuloksiin, jotka vaikuttavat enemmän kuin olettamalla, että rinnakkaiset prosessit analysoidaan ja kukin optimoidaan erikseen ja itsenäisesti. Koko hankkeen todellinen ja suurin hyöty on se, että laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa näkemystä soveltamalla muutokset ovat suurempia kuin jokaisen prosessin optimointi yksinään.