Teknologian kehittymisen myötä on tullut älypuhelimia, joita näkee kaikilla ja kaikkialla. Älypuhelimet ovat puolestaan tuoneet mukanaan oikean mobiilipeli -villityksen. Tuntuu, että kaikilla on joku oma pelinsä, joita he pelaavat puhelimillaan. Sellaisia ovat esimerkiksi PUBG, Clash of Clans tai vaikkapa Roblox. Monet nuoret ja lahjakkaat ohjelmistokehittäjät suuntautuvat mobiilipelien kehitykseen, mutta mikä niistä tekee peleistä niin suosittuja? Muutamia syitä siihen löydät tästä artikkelista.

Mobiilipelit ovat helposti saatavilla

Mobiilipelaaminen on suosittua, koska nykyajan kiireisessä yhteiskunnassa monilla ei välttämättä ole aikaa pelata niin sanottuja “oikeita” pelejä tietokoneella tai konsolilla kotonaan. Kun aikaa on rajatusti, mobiilipelejä on helppo pelata vaikkapa töissä tauolla tai bussissa istuessa, tai melkeinpä missä vain. Niitä on helppo ladata puhelimien sovelluskaupoista, ne ovat aina saatavilla, ja moderneissa mobiililaitteissa pelaaminen voi alkaa yhden napin painalluksella.

Edullinen hinta

Mobiilipelejä on sovelluskaupoissa tarjolla paljon aivan ilmaiseksi, ja nekin mobiilipelit, jotka eivät ole ilmaisia, maksavat yleensä melko vähän, usein vain muutaman euron. Kun taas esimerkiksi PlayStation 4 -konsolin pelit saattavat maksaa 70 eurosta ylöspäin. Kaikilla ei ole tällaiseen varaa, jolloin mobiilipelien puoleen on hyvä kääntyä.

Mobiilipelejä on helppo pelata

Monissa konsoli- tai tietokonepeleissä on hyvin monimutkaiset pelimekaniikat, paljon asetuksia ja näyttävät grafiikat. Tämä voi olla erityisesti pelaamista aloitteleville hämmentävää ja jopa ärsyttävää. Mobiilipelit ovat paljon yksinkertaisempia ja niissä käytetään usein melko alkeellisia ohjaustapoja. Tämä tekee niistä helposti lähestyttäviä ja mukavia kaikille pelaajille, ei pelkästään kokeneelle pelaajalle. Esimerkiksi ohjelmistokehittäjä NetEnt tarjoaa alan parhaita pelejä, sillä NetEntin pelit ovat helppoja käyttää, ne ovat viihdyttäviä, ja voit alkaa pelaamaan niitä vaikka heti!

Sosiaalinen pelaaminen

Videopelien pelaaminen oli aluksi melko yksinäistä, mutta nykyään näin ei ole. Monissa mobiilipeleissä on sosiaalisuus avainasemassa. Usein peleissä on erilaisia muotoja pelaamiselle kuten kavereiden kanssa pelaaminen, yksi vastaan yksi, tai ihan vaan muiden tuntemattomien ihmisten kanssa pelaaminen. Useasti mobiilipeleissä on käytössä myös eräänlainen “leader board”, jonne laitetaan esille parhaat pelaajat, jos haluat vertailla pisteitäsi kavereiden kesken tai vaikkapa kaikkia peliä pelaavien kesken.

Innovaatio

Usein mainitsematon syy mobiilipelaamisen jättimäiseen suosioon on erityisesti pienten, itsenäisten yritysten käyttämä innovaation määrä mobiilipelien kehityksessä. Konsolipelien kentällä pelejä tuottavat vain muutamat jättimäiset yritykset, ja monet ovatkin kritisoineet näitä yrityksiä innovatiivisuuden ja aidon luovuuden puutteesta.

Mobiilipelien tekijät ovat osoittaneet erityistä luovuutta jo siitä lähtien, kun ensimmäiset mobiilipelit saapuivat markkinoille. Mobiilipelien avoimen lähdekoodin tyyppistä kehitystä hyödyntävät yritykset ja mobiilipelien kehittäjät ovat palauttaneet osan siitä taiasta, jota oli tänä päivänä klassikoiksi muodostuneiden pelien kehittäjillä 1980-luvulla. Näihin peleihin kuuluu mm. Pac-Man, Missile Command, Tetris, Donkey Kong ja Mario Bros.

Esimerkkinä kehittäjien innovaatiosta on suomalaisten oma Angry Birds, jonka on kehittänyt Rovio. Se on täydellinen esimerkki siitä, mitä voi tapahtua kun konsepti mietitään loppuun asti ja toteutuskin on onnistunutta. Angry Birdsistä on lukematon määrä sivutuotteita ja se on synnyttänyt myös monia jatko-osia.

Muita suomalaisia mobiilipelien kehittäjiä ovat mm. Supercell, joka on Clash of Clansin, Clash Royalen, Boom Beachin ja Hay Dayn takana. Toinen hyvä esimerkki suomalaisesta innovaatiosta on Fingersoft. Fingersoftin jättimäisen suosion saavuttanut Hill Climb Racing -peli on monen suosikki. Myöskin pelin jatko-osa Hill Climb Racing 2 on saanut paljon kehuja.

Mobiilipelaamisen historia on vielä suhteellisen alkuvaiheessa, ja ala kehittyy edelleen. Mutta jo nyt mobiilipelaamisesta on tullut ratkaiseva tekijä kun puhutaan videopelien tulevaisuudesta.